Δευτέρα 2 Απριλίου 2012

Εξάρτηση: μια πραγματικότητα που θλίβει


Την Πέμπτη 15 Μαρτίου επισκέφτηκαν το σχολείο μας μία αντιπρόσωπος και δύο μέλη του κέντρου θεραπείας ΚΕΘΕΑ
Το ΚΕΘΕΑ  είναι το μεγαλύτερο δίκτυο υπηρεσιών απεξάρτησης και κοινωνικής επανένταξης στη χώρα μας. Στόχος του είναι να βοηθήσει χρήστες ουσιών αλλά και άτομα που αντιμετωπίζουν πρόβλημα  με άλλες μορφές εξάρτησης, προκειμένου να  μπορέσουν να έχουν μια ομαλή και ισότιμη επανένταξη στην κοινωνία.
Στα πλαίσια της επίσκεψης αυτής, η Γ’ τάξη του σχολείου μας ενημερώθηκε σχετικά με τους κινδύνους που κρύβει η χρήση ουσιών και κατ’ επέκταση η εξάρτηση από αυτές. Η αντιπρόσωπος, κα Κυρατσώ Σκοδρογιάννη , μας περιέγραψε το έργο της κοινότητας, η οποία αγκαλιάζει άτομα με προβλήματα εξάρτησης και τα βοηθά στην πλήρη αποστασιοποίησή τους απο τις ουσίες. Κάτι τέτοιο όμως είναι εφικτό μονάχα όταν το άτομο που κάνει χρήση επιθυμεί πραγματικά να βοηθήσει τον εαυτό του. Στη συνάντηση αυτή παρευρέθηκαν και δύο μέλη της κοινότητας, ο Στέλιος και ο Παναγιώτης, που στο παρελθόν ειχαν αντιμετωπίσει την εξάρτηση απο ουσίες. Η παρουσία τους στην ενημέρωση και  οι εμπειρίες που ο καθένας είχε να περιγράψει βοήθησαν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τι είναι αυτό που οδηγεί ένα άτομο στη χρήση ουσιών και παράλληλα γιατί αυτό είναι εξαιρετικά βλαβερό, τόσο για τη σωματική όσο και για την πνευματική υγεία. Επιπλέον, ο Στέλιος και ο Παναγιώτης δεν είχαν κανέναν ενδοιασμό να απαντήσουν σε ερωτήματα των μαθητών, μέσα από τα οποία αναδείχθηκαν διάφορες πτυχές του θέματος.
Η ενημέρωση αυτή, η οποία πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία των καθηγητών του σχολείου μας, ήταν ίσως απο τις πιο σημαντικές καθώς αποτελεί πραγματικότητα ότι το πρόβλημα της εξάρτησης των νέων είναι μεγάλο και ιδιαίτερα σοβαρό. Τέλος, ήταν ξεχωριστό γεγονός ότι η ενημέρωση αυτή προήλθε από άτομα που έχουν βιώσει την  εξάρτηση απο ουσίες.
 Κόκκα Ελένη, Γ’3

Στην συνέχεια παρουσιάζεται η εμπειρία  των  δύο μελών του κέντρου θεραπείας ΚΕΘΕΑ  που συμμετείχαν στην ενημέρωση:

Πίσω στο σχολείο μου6 χρόνια μετά..

4ο Ενιαίο Λύκειο Πετρούπολης, το σχολείο μου, το σχολείο που άφησα πριν 6 χρόνια ,το σχολείο που μου στέρησαν τα ναρκωτικά.
Το σχολείο που ξαναβρήκα εντελώς αναπάντεχα 6 χρόνια μετά, καθαρός πια από ουσίες και εξαρτήσεις, όταν η υπεύθυνη του ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ Κυρατσώ Σκοδρογιάννη μου ζήτησε να συμμετέχω στην ενημέρωση που θα έκανε εκεί για τα ναρκωτικά.
Δυνατά, έντονα συναισθήματα με πλημμύρισαν, έκπληξη, άγχος, αγωνία, φόβος. Αναρωτιόμουνα αν θα τα καταφέρω, δεν περίμενα, δεν φανταζόμουνα ποτέ ότι κάτι τέτοιο μπορούσε να μου συμβεί.
Και να’ μαι στον γνώριμο χώρο του σχολείου 6 ολόκληρα χρόνια μετά. Το προαύλιο, οι αίθουσες όλα ίδια και όμως τόσο διαφορετικά.
Είμαι εδώ για να μιλήσω για τον «καθαρό» και δύσκολο δρόμο της απεξάρτησης για το πώς βλέπω την ζωή μου από εδώ και πέρα.
Οι καθηγητές, οι καθηγητές μου ήταν εκεί, τα παιδιά, οι μαθητές ήταν εκεί, με άκουγαν, μας άκουγαν με προσοχή, το ενδιαφέρον μεγάλο, οι ερωτήσεις πολλές. Και όλοι είχαν μόνο καλά λόγια να μου πουν.
Το άγχος διαδέχθηκε η ανακούφιση, η ικανοποίηση, η αναγνώριση..
Και μια σκέψη σφηνώθηκε στο μυαλό μου. Αν 6 χρόνια πριν παρακολουθούσα σαν μαθητής κι εγώ μια τέτοια συνάντηση ίσως και να είχα αποφύγει την χρήση.. Γιατί η άγνοια είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος και γιατί τέτοιες συναντήσεις πρέπει να γίνονται συχνά σε όλα τα σχολεία σε όλη τη χώρα.
Με λένε Παναγιώτη, είμαι τρία χρόνια καθαρός από ναρκωτικά και αλκοόλ, ανήκω στο Κέντρο Κοινωνικής Δραστηριοποίησης της ΣΤΡΟΦΗΣ. Και πριν 6 χρόνια ήμουν μαθητής του 4ου Ενιαίου Λυκείου Πετρούπολης. 

Όταν πήγαινα κι εγώ σχολείο…

Ήμαστε τρεις η Κυρατσώ υπεύθυνη της Στροφής, ο Παναγιώτης  κι εγώ. Αποστολή μας η ενημέρωση μαθητών και καθηγητών σχετικά με την χρήση των ναρκωτικών. Τόπος το 4ο Ενιαίο Λύκειο Πετρούπολης.
Πριν από την ενημέρωση είχα άγχος, νευρικότητα, αμηχανία..
Στην αρχή κάποιοι δεν ήθελαν να συμμετέχουν στην ενημέρωση κάποιοι δεν ήθελαν ούτε να μπουν στην αίθουσα. Απογοητεύθηκα  αλλά μπήκα  στην θέση των παιδιών, ίσως να θεωρούσαν ότι ήταν μια χαμένη ώρα.
Προσπάθησα  να τους πείσω ότι δεν ήμουν  εκεί για μάθημα, ούτε για να χάσω τον χρόνο μου ή τον χρόνο τους, αλλά για να μοιραστώ τις εμπειρίες μου, να τους αποτρέψω από το να κάνουν τα ίδια λάθη με μένα, να μην χρειαστεί  να φάνε τα μούτρα τους, να  μην χάσουν πολύτιμο χρόνο για να καταλάβουν.
Η ενημέρωση στη συνέχεια εξελίχθηκε πολύ καλά και με χαρά συνειδητοποίησα ότι τα παιδιά άκουσαν με ενδιαφέρον αυτά που είχαμε να τους πούμε. Είχαν ενεργή συμμετοχή κάνοντας ερωτήσεις και καταθέτοντας την άποψή τους.
Στο τέλος χάρηκα που κάποια παιδιά έμειναν, γνωριστήκαμε καλύτερα και ήθελαν να μάθουν περισσότερα πράγματα για εμένα και την προσπάθεια μου.
Ήταν μια πολύ καλή εμπειρία για μένα και χάρηκα πολύ που μου δόθηκε η ευκαιρία να σας γνωρίσω και να θυμηθώ πώς ήταν και πώς ένιωθα όταν πήγαινα κι εγώ σχολείο.
Με μεγάλη χαρά θα ξαναερχόμουν στο σχολείο σας για μια παρόμοια ενημέρωση και είμαι στη διάθεσή σας όποτε με χρειαστείτε Με εξέπληξε το ενδιαφέρον και η αγάπη που τρέφουν οι καθηγητές για εσάς και μπορώ να πω ότι το ζήλεψα! Ελπίζω να είστε όλοι καλά και να πετυχαίνετε  πάντα τους στόχους σας.. Και να θυμάστε πάντα πως ΤΑ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑΓΚΙΑ !


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου